Sponsoronderzoek 2020

De KNHB wordt al jarenlang ondersteund door verschillende partijen en mede door deze samenwerkingen kan de KNHB haar doelen realiseren. Jaarlijks monitort de KNHB door middel van een sponsoronderzoek de bekendheid van deze partijen. Daarbij wordt de bekendheid van deze partijen onder hockeyers afgezet tegen de bekendheid van deze partijen onder Nederlanders. Aantal uitkomsten uit het onderzoek van 2020:

  • 50% van de Nederlanders tussen 18-65 jaar oud is (zeer) geïnteresseerd in het volgen van sport, 28% is geïnteresseerd in het volgen van hockey;
  • de bekendheid van de meeste partners van de KNHB is in 2020 licht gestegen;
  • de partners van de KNHB zijn meer bekend bij hockeyers dan bij Nederlanders;
  • meer dan de helft van de hockeyfans en hockeyers vindt het belangrijk dat een sponsor van de KNHB bij de bond past.

Trainers, coaches & pedagogisch sportklimaat

De belangrijkste reden voor trainers/coaches om training te geven en/of te coachen is om de jeugd plezier te bezorgen. Ongeveer de helft van de trainers noemt (ook) het begeleiden van jeugd in hun persoonlijke ontwikkeling en/of het trainen/coachen van eigen zoon of dochter1 als belangrijkste redenen en ook het eigen plezier van de trainers/coaches scoort relatief hoog.

Cijfers voor sfeer, sociale veiligheid tijdens wedstrijden en pedagogisch sportklimaat op de vereniging, volgens trainers/coaches:

  • Sfeer: 7,8
  • Sociale veiligheid tijdens wedstrijden of andere activiteiten met een competitiefkarakter: 7,8
  • Het pedagogisch klimaat binnen vereniging: 7,3

Belangrijkste aspecten waarin trainers en coaches zich willen ontwikkelen:

  1. Ontwikkelingsgerichte doelen stellen in plaats van resultaatgerichte doelen stellen
  2. Jeugd met plezier laten sporten
  3. Sporters in mijn team voldoende autonomie en verantwoordelijkheid geven (bijv. inrichten training)
  4. Op een positieve manier feedback geven aan de jeugd

Clubscheidsrechter of bondsscheidsrechter?

Waarom fluiten?

De belangrijkste redenen om te fluiten zijn:

  • het is leuk om te fluiten (43%)
  • ik wil iets bijdragen aan het team, het team van mij kinderen of de vereniging (37%)

Bondsscheidsrechter: aanmelding & werving

16% van de clubscheidsrechters en CS+’ers geeft aan bondsscheidsrechter te willen worden.

Bondsscheidsrechter: motivaties & inspiraties

Waarom geen bondsscheidsrechter worden:

  • Ik wil op mijn eigen vereniging blijven fluiten (26%)
  • De tijdsinvestering om bondsscheidsrechter te worden (24%)
  • Ik vind fluiten op mijn huidige niveau al uitdagend genoeg’ (20%)

Waarom wél bondsscheidsrechter geworden of willen worden:

  • Ik wil op het hoogst haalbare niveau fluiten (57%)
  • Ik wil van anderen leren (18%)

N.B. Voor alle onderzoeksresultaten geldt dat er duidelijke verschillen zijn in de gegeven antwoorden als je deze afzet tegen de scheidsrechterscategorieën, leeftijd en geslacht.

Meer weten? Kijk op onze website

Peiling nieuwe strategie

Eind dit jaar maakt de huidige KNHB strategie ‘Succes maken we samen’ plaats voor een nieuwe strategie. Zo blijven we inspelen op de ontwikkelingen in de wereld om ons heen en kunnen we samen met de verenigingen hockeyplezier en -ontmoeting optimaal blijven faciliteren.

Begin dit jaar hebben we de contouren van de nieuwe strategie getoetst in het KNHB Panel. Maar liefst 1.260 panelleden reageerden, wat waardevolle inzichten opleverde. Deze inzichten bevestigden enerzijds de gekozen richting en leidden anderzijds tot belangrijke wijzigingen in de nieuwe strategie.

Een aantal belangrijke inzichten die jullie aan ons meegaven op een rij:

  • 91% van de panelleden vindt ‘Hockey toegankelijk voor iedereen’ vanzelfsprekend of een kans;
  • 65% van de panelleden vindt hockey op dit moment toegankelijk voor iedereen;
  • zowel de hockeysport als de mensen op de vereniging moet van 66% van de panelleden een afspiegeling zijn van de maatschappij.